Наукові видання каф-ри дошкільної та початкової освіти

Постійне посилання зібранняhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/112

Переглянути

Search Results

Зараз показуємо 1 - 8 з 8
  • Ескіз
    Документ
    Особливості театрально-ігрової діяльності в закладах дошкільної освіти
    (2024) Єлдінова, Світлана Миколаївна
    (ua) У статті розглядаються особливості театрально-ігрової діяльності в закладах дошкільної освіти. Враховуючи зміст державних стандартів дошкільної освіти в Україні, особливо важливими орієнтирами для педагогів є показники розвитку творчості дітей у дошкільному віці. Дитина емоційна, чуттєва, сприймання для неї – основа пізнання, орієнтації в навколишньому світі, що є умовою розвитку особистісних якостей. Педагогічна практика звертає увагу на необхідність формування естетичного досвіду дітей. Одним із ефективних засобів педагогічного впливу на розвиток творчої особистості дошкільника названо театралізовану діяльність. Тому одне з головних завдань виховання дитини в закладі дошкільної освіти – сприяти естетичному вихованню дітей, прилучати їх до мистецтва, розвивати вміння бачити, чути, розуміти красу слова, дії. Театральне мистецтво близьке і зрозуміле дітям, в його основі – гра, а це для малюка - найголовніший аспект діяльності, адже діти, граючись, розвиваються. Діти з задоволенням залучаються до театралізованої діяльності завдяки літературним, ігровим, особистісним мотивам. У дітей з’являються різноманітні потреби у грі, що виникають під впливом літературного твору, виникає бажання самовираження, спілкування, пізнання себе через відтворення різних образів. У щирому ставленні до художнього образу, втіленні його у формах театралізованої діяльності дитина виявляє і свою мовленнєву компетенцію, і свої певні знання, і вміння, набуті нею раніше в умовах спеціально організованого навчання. Організація театралізованої діяльності передбачає формування в дітей уявлень про театр, театральну термінологію, створення сприятливих умов для ігрової діяльності, спонукання дітей до імпровізації, використання набутих знань у грі, ознайомленні з працею діячів мистецтва, розвитку художньо-естетичного сприймання у процесі перегляду театральних вистав, поширенні художнього досвіду щодо знання літературних творів. Театралізована діяльність дитини дошкільного віку має такі види як сприймання театрального видовища, що сприяє засвоєнню найкращих форм літературного мовлення; театралізована гра, що спрямована на активізацію словника і зв’язного мовлення, переказ сюжету; підготовка театральної вистави, тобто репетиції і відпрацювання виразності мовлення. Діти старшого дошкільного віку здатні до повного перевтілення, свідомого пошуку сценічних засобів виразності для передачі настрою, характеру, стану персонажа, уміють знаходити зв’язки між словом і дією, самостійно додумують роль та входять в неї, додають їй індивідуальних рис. Ми розглянули лише деякі особливості театрально-ігрової діяльності в закладах дошкільної освіти, проте це дозволяє нам зробити висновок про важливість та необхідність використання театрально-ігрової діяльності в закладах дошкільної освіти, яка є важливим засобом розвитку та виховання молодшого покоління. (en) The article is describes to the problem of theatrically-playing activity are examined in establishments of preschool education. Taking into account maintenance of state standards of preschool education in Ukraine, especially important reference-points for teachers are indexes of development of work of children in preschool age. A child is emotional, perceptible, perception for her is basis of cognition, orientation in the surrounding world that is the condition of development of personality qualities. Pedagogical practice pays attention to necessity of forming of aesthetic experience of children. One of effective facilities of pedagogical influence on development of creative personality of preschool child theatricalizing activity is adopted. Therefore, one of main tasks of education of child in establishment of preschool education – to assist aesthetic education of children, attach them to the art, to develop ability to see, to hear, to understand beauty of word, action. A dramatic art is near and clear to the children, in his basis is a game, and it for a kid is a the most important aspect of activity, in fact to put, played, develop. To put with pleasure brought over to theatricalizing activity due to literary, playing, personality reasons. Various requirements in a game, that arise up under act of literary work, appear for children, there is a desire of self-expression, communication, cognition of itself through the recreation of different characters. In sincere attitude toward an image, embodiment of him in the forms of theatricalizing activity a child finds out and his speech competense, and certain knowledge, and abilities purchased by her before in the conditions of the specially organized studies. Organization of theatricalizing activity envisages forming for the children of ideas about a theatre, theatrical terminology, creation of favorable terms for playing activity, motive of children to improvisation, use of the purchased knowledge in a game, acquaintance with labour of figures of art, development of perception in the process of viewing of theatrical performances, distribution of artistic experience in relation to knowledge of literary works. Theatricalizing activity of child of preschool age has such kinds as perceptions of theatrical spectacle that assists mastering of the best forms of the literary broadcasting; theatricalizing game, that is sent to activation of dictionary and coherent broadcasting, translation of plot; preparation of theatrical performance, rehearsals and working off broadcasting expressiveness. To put senior preschool age apt at a complete reincarnation, conscious search of stage facilities of expressiveness for the transmission of mood, character, state of personage, able to find copulas between a word and action, independently hit upon a role and enter for her, add individual lines to her. Preschool age children apt at a complete reincarnation, conscious search of stage facilities of expressiveness for the transmission of mood, character, state of personage, able to find copulas between a word and action, independently hit upon a role and enter for her, add individual lines to her. We considered only some features of theatrically-playing activity in establishments of preschool education, however it allows to us to draw conclusion about importance and necessity of the use of theatrically-playing activity in establishments of preschool education that is the important means of development and education of junior generation.
  • Ескіз
    Документ
    El trabajo educativo de los estudiantes en las instituciones de educación superior
    (2025) Єлдінова, Світлана Миколаївна; Yeldinova, S.; Bosyi, O.; Protsenko, I.; Cherednyk, L.; Levytska, L.
    (en) The article analyzes the innovative system of educational work in an educational institution and proposes innovative approaches to improving the educational sector. The purpose of the article is to reveal the innovative component in the educational system of educational institutions and experimentally verify the effectiveness and importance of the innovative system of educational assistance in higher education institutions for education. The methodological basis of the study is presented at four hierarchically subordinate levels: philosophical, general scientific, specifically scientific and technological. The structural elements of the innovative system of educational assistance in an educational institution, its components, and the main ways of professionalization are developed. We highlight the main innovative principles of education in educational institutions. The main innovative principles and methods of education in educational institutions are highlighted. An experimental study was conducted to confirm the effectiveness and importance of the innovative system of educational work in higher education institutions for education. As a result of the experiment, positive changes allow us to speak about an increase in the level of student learning.
  • Ескіз
    Документ
    Ігрові технології розвитку соціальних емоцій дітей в закладах дошкільної освіти
    (2023) Єлдінова, Світлана Миколаївна
    (ua) Статтю присвячено вивченню ігрових технологій розвитку соціальних емоцій дітей в закладах дошкільної освіти. Демократизація суспільних взаємин пов’язана з визнанням нових орієнтирів виховання в педагогічній теорії та практиці роботи освітніх закладів. Сучасна зміна завдань і змісту виховання зумовлена новими реаліями в розвитку суспільства. Зростає роль аксіологічних засад виховання, адже індивід, який не має сформованих соціальних ціннісних орієнтацій, відчуває недовіру до довкілля, виявляє агресію, втрачає індивідуальність. Тому головне завдання виховання дитини в дошкільному закладі – розкрити дитині соціальний світ і допомогти їй здобути соціальний досвід, зрозуміти своє місце в соціумі. Зміст освітньої лінії «Дитина в соціумі» передбачає формування у дітей навичок соціально визнаної поведінки, вміння орієнтуватись у світі людських взаємин, готовності співпереживати та співчувати іншим. Взаємодія з іншими людьми є своєрідним видом входження дитини в людський соціум, що вимагає узгоджувати свої інтереси, бажання, дії з іншими членами суспільства. Завдяки спілкуванню з дорослими в дитини з’являються інтерес та вміння розуміти інших, долучатися до спільної діяльності з однолітками та дорослими, об’єднувати з ними свої зусилля для досягнення спільного результату, оцінювати власні можливості, поважати бажання та інтереси інших людей. Визначено, що ігрова діяльність сприяє формуванню дитячого колективу, розвитку позитивних взаємин у ньому, закладенню початків суспільної спрямованості особистості на етапі дошкільного дитинства. У грі діти бачать зв’язок суспільної спрямованості поведінки з реальним життям. Дитина здобуває соціальний досвід безперервно, у грі в тому числі, а вихователь має постійно насичувати цей досвід гуманним змістом. Уся атмосфера дошкільного закладу, спілкування, спільна діяльність дітей має сприяти збагаченню соціального досвіду дошкільника. Цікавими мають бути ігри в сім’ю. Зі старшими дошкільниками варто пограти в гру «Наша родина», яка розширить знання дітей про сім’ю, навчить орієнтуватися в термінах, якими позначають ознаку родової спорідненості – сім’я, родина, рід, виховуватиме повагу до батьків, почуття гордості за свою родину, шанобливе ставлення до родинних традицій. Ми розглянули лише деякі ігрові технології розвитку соціальних емоцій дітей у закладах дошкільної освіти. Проте це дозволяє нам зробити висновок про важливість та необхідність використання ігрових технологій, які є важливим засобом розвитку та виховання молодшого покоління. (en) The article is sanctified to the study of playing technologies of development of social emotions of children in establishments of preschool education. Democratization of public mutual relations is related to confession of new reference-points of education in a pedagogical theory and practice of work of educational establishments. The modern change of tasks and maintenance of education is predefined by new realities in development of society. The role of principles of axiology of education grows, in fact an individual that does not have the former social valued orientations feels a mistrust to the environment, finds out aggression, loses individuality. Therefore, main task of education of child in preschool establishment – to expose to the child the social world and to help her to get social experience, understand the place in society. Table of contents of educational line «Child in society» envisages forming for the children of skills of the socially confessed behavior, ability to be oriented in the world of human mutual relations, willingness worried and feel for other. Cooperating with other people is the original type of including of child in human society, that requires to coordinate the interests, desires, operating under other members of society. Due to intermingling with adults interest and ability to understand other, become familiar with to joint activity with children and adults appear for a child, to unite with them the efforts for the achievement of general result, to estimate own possibilities, respect a desire and interests of other people. Certainly, that playing activity assists forming of child’s collective, development of positive mutual relations in him, to the bookmark of beginning of public orientation of personality on the stage of preschool childhood. In a game children see connection of public orientation of behavior with the real life. A child obtains social experience continuously, in a game including, and an educator must constantly satiate this experience humane maintenance. All atmosphere of preschool establishment, communication, joint activity of children, must assist enriching of social experience of preschool child. Interesting there must be playing family. With senior preschool children it costs to play in a game «Our family» that will extend knowledge of children about family will teach to be oriented in terms mark the sign of family cognation that – family, my family, our family will bring up respect to the parents, sense of pride for the new family, valid attitude toward domestic traditions. We considered only some playing technologies of development of social emotions of children in establishments of preschool education. However, it allows to us to draw conclusion about importance and necessity the uses of playing technologies, that are the important means of development and education of junior generation.
  • Ескіз
    Документ
    Формування соціальної компетентності в учнів початкових класів
    (2023) Єлдінова, Світлана Миколаївна; Цуканова, Наталія Миколаївна
    (ua) Статтю присвячено проблемі формування соціальної компетентності в учнів молодших класів у навчальновиховному процесі початкової школи. Визначено, що ступінь розвитку соціальної компетентності є характеристикою освіченості людини й народу загалом. За допомогою соціальних компетентностей людина виражає себе, свій внутрішній світ, світобачення, свій естетичний, етичний, світоглядний та інтелектуальний розвиток. Формування в учнів початкових класів соціальних компетентностей – основне завдання, яке постає перед закладом початкової освіти. У молодших школярів зростає роль аксіологічних засад виховання, адже індивід, який не має сформованих соціальних ціннісних орієнтацій, відчуває недовіру до суспільства, виявляє агресію, втрачає індивідуальність. Тому головне завдання виховання учнів в початковій школі – розкрити дітям соціальний світ і допомогти здобути соціальний досвід, зрозуміти свої місце в соціумі. У процесі формування соціальної компетентності період молодшого шкільного віку надзвичайно важливий. Саме в цей час дитина набуває нових соціальних ролей і вже здатна до самостійної діяльності, розв’язання життєвих проблем, рефлексії, вироблення соціальних стратегій життєдіяльності, встановлення нових соціальних контактів. Охарактеризовано, що молодший шкільний вік є сенситивним для розвитку практично всіх психологічних утворень, що є значущими для позитивного розвитку в подальші вікові періоди. Учень початкової школи орієнтується на загальнокультурні зразки дії, які приймає в діалозі з іншими людьми, адже він швидко переймає моделі поведінки. Мотиви встановлення позитивних взаємин з іншими дітьми набувають великого значення для молодшого школяра, тому одним із головних стає його бажання заслужити схвалення і симпатію. Молодший шкільний вік є сприятливим для виховання у дитини здібності цінувати особистість людини, що відкриває можливість формувати гуманне ставлення до інших людей. Тому для успішної соціалізації молодших школярів потрібні умови, які забезпечують їм можливості критично переосмислювати і відбирати те, що пропонує соціум. Учні молодших класів починають набувати соціальний досвід, який буде впливати на їхні дії, вчинки, на формування їхніх бажань та інтересів, тобто впливати на свідомість. Визначено, що формування соціальної компетентності молодших школярів відбувається у процесі вивчення навчальних дисциплін і в позаурочний час. Найбільшою мірою сприяє цьому освітня галузь «Суспільствознав- ство». Навчальна дисципліна «Я досліджую світ», реалізована цією освітньою галуззю, має інтегрований характер і чітко виражену виховну суспільствознавчу спрямованість. Курс починає вивчатися школярами з першого класу, а тому враховує зростаючі інтелектуальні можливості учнів у засвоєнні і перетворенні інформації соціального спрямування, набутий досвід в оцінці фактів, подій, явищ навколишнього життя, стан вольової регуляції поведінки як основи привласнення морально правових норм. Для того, щоб засвоєні учнями соціальні знання не залишалися на рівні формальної обізнаності з нормами поведінки, а втілювалися в життя, на уроках потрібно створювати такі ситуації, щоб дитина відчула необхідність застосовувати знання на практиці, збагачувала свій практичний досвід. Професійність вчителя виявляється у доцільності й адекватності апелювання до почуттів і досвіду дітей, тактовності та делікатності в обговоренні питань, що їх хвилюють, та вмінні ненав’язливо і точно допомагати дитині у ціннісному освоєнні світу людей. Соціальні компетентності, набуті дитиною в молодших класах, визначають в подальшому весь життєвий шлях людини: входження у соціум, можливість працевлаштування, створення сім’ї, успішність кар’єри. Тому саме робота по формуванню соціальної компетентності молодших школярів сприятиме виконанню головних завдань, поставлених перед сучасними вчителями, соціальними педагогам, які працюють у закладах початкової школи. (en) The article is describes to the problem of forming of social competence for primary school pupils in the educationaleducator process of initial school. Certainly, that a degree of development of social competence is description of form of man and people on the whole. By means of social competences a man expresses itself, the inner world, attitude, aesthetic, ethic, world view and intellectual development. Forming for the primary school pupils of social competences – a basic task that appears before establishment of primary education. The role of principles of axiology of education grows for junior schoolchildren, in fact an individual that does not have the formed social valued orientations feels a mistrust to society, finds out aggression, loses individuality. Therefore main task of education primary school pupils – to expose to the children the social world and to help to get social experience, understand it place in society. In the process of forming of social competence the period of childhood is extraordinarily important. Exactly at this time a child acquires new social roles and already apt at independent activity, decision of vital problems, reflection, making of social strategies of vital functions, establishment of new social contacts. It is described, that a childhood for development of practically all psychological formations that are meaningful for positive development in further ageold periods. The primary school pupils is oriented on the general standards of action, accepts that in a dialogue with other people, in fact he adopts the models of behavior quickly. Reasons of establishment of positive mutual relations with other children acquire a large value for a junior schoolboy, that is why one of main his desire to deserve approval and liking becomes. A childhood is friendly to education for the child of ability to value personality of man that opens possibility to form humane attitude toward other people. Therefore for successful socialization of junior schoolchildren necessary terms, that provide possibilities critically to rethink and take away that offers society to them. Lower boys begin to acquire social experience, that will influence on their actions, acts, on forming of their desires and interests, to influence on consciousness. Certainly, that forming of social competence of junior schoolchildren takes place in the process of study of educational disciplines and in extracurricular time. In a most degree educational industry assists it social “Science”. Educational discipline “I investigate the world”, realized by this educational industry, has the integrated character and clearly expressed educator social science orientation. A course begins to be studied by schoolchildren from the first form, and that is why takes into account growing intellectual possibilities of students in mastering and transformation o information of social aspiration, purchased experience in the estimation of facts, events, phenomena of surrounding life, state of the volitional adjusting of behavior as bases of appropriation morally of legal norms. In order that social knowledge are mastered by students did not remain at the level of formal awareness with the codes of conduct, but made reality of, on lessons it is needed to create such situations, that a child felt compelled to apply knowledge in practice, enriched the practical experience. The professional of teacher appears in expediency and adequacy of appeal to feelings and experience of children, tactfulness and delicacy in the discussion of questions, that they are worried, and ability unobtrusively and exactly to help a child in the valued mastering of the world of people. Social to the competence, purchased by a child in junior classes, determine in future all course of life of man: included in society, employment, creation of family opportunity, success of career. Therefore exactly work on forming of social competence of junior schoolchildren to promote to implementation of the main tasks, put before modern teachers social to the teachers, what work in establishments of initial school.
  • Ескіз
    Документ
    Природоохоронне виховання учнів молодших класів у працях В. О. Сухомлинського
    (КОД, 2018) Єлдінова, Світлана Миколаївна; Елдинова, Светлана Николаевна; Eldynova, Svetlana
    (uk) У статті розглянуто природоохоронне виховання учнів молодших класів у працях В. О. Сухомлинського. Проаналізовано виховний вплив казок та коротких казкових оповідань. Розглянуто теоретичне і практичне значення книжки у природоохоронному вихованні молодших школярів в навчально-виховному процесі.
  • Ескіз
    Документ
    The usage of group forms of work at lessons of russian in primary school
    (Machulin, 2018) Eldynova, Svetlana; Єлдінова, Світлана Миколаївна
    (en) The article analyzes the group forms of work at Russian lessons in elementary school, because the elements of innovative technologies were introduced into the educational process, methods of critical thinking are considered, as they form students' conscious attitude to life.
  • Ескіз
    Документ
    Деривационные функции усечения в процессе образования производных слов
    (КДПУ ім. В. Винниченка, 2014) Єлдінова, Світлана Миколаївна; Елдинова, Светлана Николаевна
    Статтю присвячено питанням російського словотвору. Розглянуто й описано усічення як морфонологічне явище при творенні похідних слів. Описано елементи, які зазнають усічення. Приділено увагу інтерфіксації. Схарактеризовано усічення дієслівних та іменних основ.