Факультет фізичного виховання
Постійне посилання на фондhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/64
Переглянути
7 результатів
Результати пошуку
Документ Тенденції та перспективи викладання дисципліни «Надання першої долікарської допомоги у процесі занять фізичною культурою і спортом»(2021) Бабаліч, Вікторія Анатоліївна; Маленюк, Тетяна Володимирівна; Вabalich, Viktoria; Maleniuk, Tetyana(ua) Стаття присвячена вивченню тенденцій та перспектив викладання дисципліни «Надання першої долікарської допомоги у процесі занять фізичною культурою і спортом» для студентів та слухачів курсів підвищення ква-ліфікації у закладах вищої освіти з урахуванням очно-дистанційної форми на-вчання за для підвищення якості її викладання. В статті представлено структуру та змістове наповнення курсу, яке виконано з врахуванням вимог до здійснення невідкладних дій, спрямованих на врятування та збереження життя людини та порядку надання домедичної допомоги особам при невідкладних станах не медичними працівниками. Запропоновано під час опрацювання практичних начинок запровадити кейс-метод. При реалізації методу встановлено, що студенти краще навчилися переносити теоретичні знання на практику, працювати в команді, приймати спільні рішення, розвинули навички аналізувати та мислити критично, все це сприяє кращій комунікації і допомагає швидко в критичних ситуаціях приймати спільні, правильні рішення. Кейс-метод наблизив процес навчання до реальних ситуацій, які можуть трапитись під час навчально-тренувального процесу у професійній діяльності, таким чином відбувається формування життєвих і професійних компетентностей. (en) The article is devoted to the study of trends and prospects of teaching the discipline "Provision of first medical assistance in the process physical culture and sports activities" for students and listeners of advanced training courses in higher education to improve the quality of its teaching and taking into account distance learning. The purpose of the article – based on the study of existing trends to justify the prospects and content of the discipline "First aid in the process of physical culture and sports" and to introduce a case method to improve the quality of its teaching. The article presents the structure and content of the course, which is performed taking into account the requirements for emergency actions aimed at saving and listeners lives and the procedure for providing home care to persons in emergencies by non-medical workers. It is proposed to introduce a case method during the processing of practical fillings. In practical classes, students and listeners for each topic prepared a set of situational tasks with different levels of complexity. The implementation of the method will take place in three stages. At each stage, the levels of difficulty are determined using three types of cases: case study – a task within one topic; case exercise – when you need not only to establish the order of the correct actions for the implementation of first aid, but also to reproduce a certain skill; case situation – involves solving a set of measures, situation analysis, organization of pre-medical care by several people. During the implementation of the method it was found that students better learn to transfer theoretical knowledge into practice, work in a team, make joint decisions, develop skills to analyze and think critically, all this contributes to better communication and helps to quickly make joint, correct decisions. The case method brought the learning process closer to real situations that may occur during the educational and training process in professional activities, thus the formation of life and professional competencies.Документ Плавання у фізичному вихованні студентів(2018) Бабаліч, Вікторія Анатоліївна; Вabalich, Victoria(ua) В статті виділено актуальність занять плаванням для студентів, виявлено сучасні тенденції впровадження засобів плавання для оздоровлення студентів, проведено аналіз дисципліни плавання як складової фізичної підготовки студентів на заняттях з фізичного виховання у закладах вищої освіти визначено необхідність підготовки кваліфікованих кадрів у галузі фізичного виховання і спорту для проведення занять на воді.Документ Упровадження спецкурсу як елемент професійної підготовки майбутніх фахівців фізичного виховання й спорту(2018) Бабаліч, Вікторія Анатоліївна; Вabalich, Victoria(ua) Представлено програму до спецкурсу «Формування позитивного ставлення до здорового способу життя громадян», розкрито її структуру і зміст, розроблено методичні рекомендації, а також визначено педагогічні умови, що сприятимуть оволодінню професійними компетентностями. З теоретичної точки зору, спецкурс спрямований на розвиток інтересу у майбутніх учителів фізичної культури і спортивних тренерів до питань охорони здоров’я, здорового способу життя, а також формування комунікативних, творчих навичок. На практиці студенти зможуть здійснювати перенесення знань із навчальної ситуації у професійну діяльність використовуючи набуті компетентності.Документ Тенденції формування соціальної компетентності фахівців фізичного виховання та спорту(2017) Бабаліч, Вікторія Анатоліївна; Вabalich, Victoria(ua) У статті розглянуто сучасні тенденції формування соціальної компетентності у фаховій підготовці майбутніх вчителів фізичного виховання та тренерів зі спорту у вищій освіті. Виділено основні напрями, особливості формування соціальної компетентності у науковій літературі. Досліджено наукові підходи закордонних та вітчизняних учених щодо визначення поняття «соціальна компетентність». Представлено погляди сучасних науковців та практиків щодо вирішення актуальної проблеми формування соціальної компетентності фахівців фізичного виховання та спорту.Документ Использование средств плавания на занятиях по дисциплине «физическая культура» в вузах(2018) Бабаліч, Вікторія Анатоліївна; Вabalich, Victoria(en) The problem of using the means of navigation in physical education classes in the conditions of modernization of higher education in Ukraine is considered. The most effective forms of organization are taken, as well as the varieties and features of the use of swimming in the system of physical education of the university. Theoretical, methodical and practical aspects of the use of floating means in practice are analyzed.Документ Метод «портфоліо» в модернізації фахової підготовки вчителів фізичної культури(2017) Бабаліч, Вікторія Анатоліївна; Вabalich, Victoria(ua) Самостійна робота студента виступає важливим складником фахової підготовки вчителя фізичного виховання. Тому актуальним на сьогодні постає питання пошуку шляхів її вдосконалення. Вважаємо запровадження методу “Портфоліоˮ допоможе кращому структуруванню самостійної роботи студентів, сприятиме систематизації й поглибленню знань студентів з дисципліни “Теорія і методика викладання спортивних ігорˮ.Документ Experience of the Netherlands towards the influence of physical culture and sports on the social competence of young people(2017) Бабаліч, Вікторія Анатоліївна; Вabalich, Victoria(ua) Aim: study the experience of the Netherlands towards the influence of physical culture and sports on the social competence of young people, analyze scientific researches and state social programmes on this issue. Materials and methods: methods of theoretical boundary (analysis, synthesis, induction, deduction, eneralization, comparison, systematic approach) and concrete – scientific ( analyses of literature, state nomenclature documentation, the method of defining concepts). Results: views of the scientists on the problem of social competence formation by means of physical culture and sports have been analyzed, experience of formation of the social competence by means of physical culture and sports in the Netherlands has been introduced, state role of this country in the creation of corresponding social programmes has been lined, the general directions of its realization has been defined, social effectiveness has been defined. Scientific novelty: is in the theoretical analyses of the physical culture and sports influence on the formation of social competence among young people in the Netherlands, experience of joint work of statesmen, scientists and specialists in physical culture and sport of this country in the creation of the social programmes, argumentation of the perspectives of physical culture and sports as the means of social development of personality in Ukraine. Practical importance: has been defined by received in the process of investigation data about formation of social competence among young people by means of physical culture and sports in the process of introduction of state programmes in the Netherlands can be used in the sphere of physical culture and sports in Ukraine while solving issues which are connected with preparing of physical culture teachers and coaches to the professional activity in the context of individual self – development and professional self – determination.