Факультет педагогіки, психології та мистецтв
Постійне посилання на фондhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/48
Переглянути
5 результатів
Фільтри
Налаштування
Результати пошуку
Документ Педагогічні аспекти методики викладання цифрового рисунку, живопису та перспективи у мистецькій освіті(ЦДУ ім. В. Винниченка, 2025) Медведєв, Олег Анатолійович; Бабенко, Леонід Вікторович; Стрітьєвич, Тетяна Миколаївна; Medvediev, Oleh Anatoliiovych; Babenko, Leonid Viktorovich; Stritiyvych, Tatiana Mykolaivna(ua) У статті надано аналіз сучасних педагогічних підходів до викладання цифрового рисунку, живопису та перспективи в системі мистецької освіти. Підкреслено важливість інтеграції цифрових технологій як ефективного засобу стимулювання креативного мислення, індивідуального творчого розвитку студентів, а також як чинника, що підвищує їхню зацікавленість у процесі навчання. Визначено педагогічні аспекти, які доцільно впроваджувати в освітній процес: інтеграція цифрових технологій, практико-орієнтовані завдання, розвиток творчості, колаборативні форми навчання, застосування мультимедіа та візуальних засобів. Всі ці елементи можуть бути адаптовані відповідно до навчальних цілей, інтересів і потреб конкретної аудиторії. Особливу увагу приділено використанню інтерактивних методів навчання, таких як віртуальні манекени, цифрові інструменти моделювання, графічні планшети та спеціалізоване програмне забезпечення, що імітує традиційні художні техніки. Це сприяє активній участі студентів у навчальному процесі та забезпечує ефективне засвоєння знань з рисунку, живопису та перспективи. Застосування цифрових засобів дає змогу експериментувати з різними стилями та художніми прийомами, що розвиває уяву, естетичне сприйняття та авторське бачення. Використання мультимедіа дозволяє краще візуалізувати складні поняття, пов’язані з просторовими побудовами, композицією, кольорознавством, а також демонструвати їхнє практичне застосування в мистецьких творах. Гнучкість цифрового середовища забезпечує адаптацію навчального матеріалу до рівня підготовки студентів, дозволяє індивідуалізувати освітній процес і створювати сприятливі умови для виявлення та розвитку художнього потенціалу. Загалом, поєднання вищезазначених педагогічних аспектів у методиці викладання цифрового мистецтва та перспективи сприяє формуванню інноваційного, гнучкого та продуктивного освітнього середовища, в якому студенти мають змогу розвивати свої творчі здібності, вдосконалювати професійні навички та ефективно застосовувати знання у практичній художній діяльності. (en) The article analyzes the study of different pedagogical approaches to teaching digital drawing, painting and perspectives in art education. The importance of using digital technologies to stimulate students’ creativity and individual creative development is emphasized. Pedagogical aspects of digital drawing and painting teaching methods and perspectives to be used in art education: integration of technology, practical exercises, stimulation of creativity, collaborative learning, and the use of multimedia can be combined or adapted depending on the needs of students and the goals of the course. The use of interactive teaching methods, such as virtual mannequins and modeling tools, promotes active participation of students in the learning process and allows them to effectively learn aspects of drawing, painting, and perspective. The use of digital technologies allows students to experiment with different techniques and styles, which helps to develop their creativity and imagination. The use of programs and multimedia allows students to visualize complex concepts and demonstrate their representation in artwork, which facilitates student learning. The ability to adapt curriculums and materials to the individual needs of students makes learning more effective and focused on a specific level of knowledge and skills. The use of digital tools and technologies in art teaching contributes to the overall motivation of students as they open up new possibilities and stimulate the creative process. In general, the combination of these pedagogical aspects in digital art teaching methods and perspectives allows for a stimulating and productive learning environment where students can develop their talents and skills in the creative process. This article provides a comprehensive analysis of various pedagogical approaches to teaching digital drawing, painting, and perspective within the context of modern art education. Emphasis is placed on the significance of integrating digital technologies as effective tools for stimulating students’ creativity, enhancing their motivation, and supporting individual artistic development. The research highlights key pedagogical components essential for contemporary instruction in digital art disciplines: technological integration, hands-on practice, creative stimulation, collaborative learning strategies, and multimedia application. These elements can be flexibly combined or adapted to meet the diverse needs of learners and align with specific educational goals and course objectives. Special attention is given to the implementation of interactive learning tools, such as virtual mannequins, 3D modeling applications, and digital painting software that emulates traditional techniques. These resources engage students in active participation, promote selfexpression, and facilitate the acquisition of complex knowledge and skills in drawing, painting, and spatial representation. Through experimentation with digital media, learners can explore a broad range of styles and techniques, which fosters their imaginative capacities and supports the development of a unique artistic voice. Furthermore, digital platforms enable the visualization of abstract and multifaceted concepts such as composition, depth, proportion, and color theory. This approach makes learning more accessible and effective. Multimedia content enhances comprehension and retention by connecting theoretical knowledge with its practical application in artworks. The flexible nature of digital content allows educators to personalize learning materials according to students’ individual learning paces, abilities, and interests. In conclusion, the integration of these pedagogical aspects into the methodology of teaching digital art and perspective creates an engaging, innovative, and student-centered educational environment. It enables learners to cultivate their artistic abilities, improve professional competencies, and confidently apply creative solutions in their future practice.Документ Digital Art as an innovative resource for professional artistic education(2019) Растригіна, Алла Миколаївна; Rastrygina, Alla(en) The ways of sorting out differences existing in professional artistic education due to the reconstruction of its content on the basis of the introduction of the latest artistic paradigm of education of the XXI century are considered in the article. The expediency of creating specific environment: the media space of artistic and creative activity, where the future teacher-musician acquires digital competence as a factor for the effective implementation of the latest artistic paradigm in modern higher education institutions, mastering the professionally directed digital competences, in the process of the development of innovative creative potential by means of digital art, is outlined.Документ Цифровое искусство: способ коммуникации или средство новой художественной образности?(2018) Кириченко, Олена Іванівна(en) In the article the specificity of digital art is considered, the terminological categories that are used for its characterization; the article defines the communicative possibilities and means of creating artistic imagery in the digital reality through special ways of communication in the media space, as well as the specific expressive means by which digital arts works are created; the article emphasizes the novelty of the visual methods of creating works in digital format, focuses on the specifics of approaches to their analysis, which can not be based on the generally accepted aesthetic categories, since it has its own conceptual base; analysis of works created in the media format should be carried out on the basis of such categories as experimental space, simulation, database, performance, interface, interactivity, synaesthesia, which break the usual approaches to the perception and analysis of a work of art; in addition, in the methodology of the analysis of digital art, it is necessary to rely on an interdisciplinary approach and to identify the synthetic nature of imagery in the works of digital arts.Документ Digital art як інтерактивна форма освоєння сучасного культурного простору в теорії та практиці художньої освіти(РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019) Кириченко, Олена Іванівна; Кириченко, Елена Ивановна; Kirichenko, Helena Ivanovna(uk) Розглядається цифрове мистецтво як особлива інтерактивна форма мистецтва новітніх технологій, яка здатна підвищити високу мотивацію і творчий потенціал в навчальному процесі. Цифрове мистецтво має ряд основоположних принципів, серед яких основними є інтерактивність і спрямованість на комунікацію. Виявляються можливості використання деяких форм digital art, де майбутні фахівці зможуть реалізувати свої творчі здібності в нетрадиційних художніх практиках, використовуючи вже набуті навички та знання під час навчання живопису та рисунку.Документ Актуальні проблеми вивчення сучасного мистецтва(ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2017) Кириченко, Олена Іванівна; Кириченко, Елена Ивановна; Kirichenko, Helen Ivanivna(uk) Окреслено проблеми у вивченні сучасного мистецтва, розуміння якого формує у студентів уявлення про зміни художньої картини світу в ХХ столітті і про взаємодію новітніх форм творчості з образотворчою традицією. Розглянуто дефініції та хронологічні рамки, визначені інституції, які дозволяють ідентифікувати статус твору сучасного мистецтва. Виявлено характерні види і форми сучасних естетичних практик. Позначена проблема сприйняття і розуміння художньої мови новітніх течій.