Наукові видання каф-ри природничих наук і методик їхнього навчання
Постійне посилання зібранняhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/152
Переглянути
11 результатів
Фільтри
Налаштування
Search Results
Документ Формування компетентностей з топографії та орієнтування у студентів вищих навчальних закладів(ЦДУ ім. В. Винниченка, 2024) Зарубіна, Антоніна Володимирівна; Сільченко, Юлія Юріївна; Щербатюк, Наталія Іванівна; Zarubina, Antonina Volodymyrivna; Silchenko, Yulia Yuriivna; Shcherbatiuk, Nataliia Ivanivna(ua) У статті розглядається особливості формування компетентностей з топографії та орієнтування у студентів вищих навчальних закладів, у тому числі майбутніх вчителів географії, особливо в контексті впровадження обов’язкової військової підготовки в закладах вищої освіти. Визначені основні характеристики компетентнісного підходу, зазначені методичні та організаційні форми роботи зі студентами, визначені основні етапи формування компетентностей. Визначено, що важливо сформувати у студентів всіх спеціальностей вміння визначати географічні координати, уміти визначати відстані між об'єктами за допомогою простих топографічних приладів та приладь, уміти орієнтуватися на місцевості за планами і топографічними картами, користуватися компасом, читати топографічні карти, знати умовні знаки. Формування зазначених компетентностей відбувається через дисципліни «Картографія з основами топографії», «Основи техніки туризму», «Прикладна топографія та орієнтування». Вивчення топографії формує навички роботи з картами, схемами, уявлення просторових взаємозв'язків. Уміння орієнтуватися на місцевості може бути життєво важливим, знання топографії та техніки навігації допомагає не заблукати, правильно обрати напрям руху, оцінити ризики на місцевості. Автори роблять висновки, що топографічна компетентність та орієнтування на місцевості є важливими як у практичній діяльності, так і для загального інтелектуального розвитку особистості, обґрунтовується необхідність поєднання формування компетентностей з топографії та орієнтування на місцевості з фізичним вихованням студентів. Це дійсно є ефективним підходом, який дозволяє комплексно розвивати як інтелектуальні, так і фізичні якості студентів. Процес підготовки зазначених компетентностей аналізується на прикладі спеціальності 014.07 Середня освіта (Географія) у Центральноукраїнському державному університеті імені Володимира Винниченка. (en) The article deals with the peculiarities of forming competences in topography and orienteering among students of higher educational institutions, including future teachers of geography, especially in the context of introducing compulsory military training in higher education institutions. The main characteristics of the competence approach are defined, the methodological and organisational forms of work with students are indicated, and the main stages of competence formation are identified. It is determined that it is important to form in students of all specialities the ability to determine geographical coordinates, to be able to determine the distances between objects using simple topographic instruments and devices, to be able to navigate the terrain using plans and topographic maps, to use a compass, to read topographic maps, to know the symbols. These competences are formed through the disciplines Cartography with the Basics of Topography, Fundamentals of Tourism Techniques, Applied Topography and Orienteering. The study of topography develops skills in working with maps, diagrams, and representation of spatial relationships. The ability to navigate the terrain can be vital; knowledge of topography and navigation techniques helps to avoid getting lost, choose the right direction of movement, and assess risks on the ground. The authors conclude that topographical competence and orienteering are important both in practical activities and for the general intellectual development of the individual, and the need to combine the formation of competences in topography and orienteering with physical education of students is substantiated. This is indeed an effective approach that allows for the comprehensive development of both intellectual and physical qualities of students. The process of training these competences is analysed on the example of the speciality 014.07 Secondary Education (Geography) at the Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State University.Документ Сучасні тенденції розвитку готельного господарства в Кіровоградській області(Запорізький національний університет, 2024) Зарубіна, Антоніна Володимирівна; Сільченко, Юлія Юріївна; Семенюк, Лариса ЛеонтіївнаДокумент Перспективи розвитку внутрішнього туризму в Кіровоградській області(Чернівец. нац. ун-т, 2024) Зарубіна, Антоніна Володимирівна; Сільченко, Юлія ЮріївнаДокумент Формування «soft skills» у майбутніх вчителів географії в процесі вивчення професійно-орієнтованих дисциплін(2023) Маслова, Наталія Миколаївна; Мирза-Сіденко, Валентина Миколаївна; Сільченко, Юлія Юріївна(ua) У статті висвітлено особливості формування «soft skills» в процесі підготовки майбутніх вчителів географії. Зроблено акцент на тому, що наявність соціальних навичок дозволить вчителям ефективно планувати свою діяльність, комунікувати з колегами та учнями, легко адаптуватися до змін в освітній сфері, займатися самоосвітою та саморозвитком, застосовувати інновації в освітній діяльності. Саме таких навичок потребує Нова українська школа, в якій вчитель - новатор, дослідник, тьютор, фасилітатор. Проаналізовано підходи до визначення та розмежування понять «soft skills» та «life skills», коротко окреслено стан дослідження проблеми формування «soft skills» у майбутніх вчителів в Україні. Розкрито суть різних підходів до класифікації «soft skills» та виділення їх структурних компонентів. На прикладі освітньо-професійної програми «Середня освіта (Географія) та краєзнавчо-туристична робота» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, яка реалізується у Центральноукраїнському державному університеті імені Володимира Винниченка, висвітлено практичний досвід формування «мʼяких навичок» у здобувачів вищої освіти. Зазначено, що формування «soft skills» відповідає меті освітньої програми та відображено у загальних компетентностях і програмних результатах навчання. Зроблено спробу визначити перелік «мʼяких навичок», які формуються у майбутніх вчителів географії за даною освітньою програмою. Висвітлено значення різних освітніх компонентів блоку професійної підготовки в процесі розвитку соціальних навичок. Зроблено висновок про те, що наявність у майбутніх вчителів географії soft skills є неодмінною умовою їх успішної соціалізації, професійної самореалізації та карʼєрного зростання. В перспективі є потреба в окресленні методики розвитку soft skills в процесі вивчення професійно-орієнтованих дисциплін за цією ОП, уточненні критеріїв, які дозволяють визначити наявність таких навичок у здобувачів вищої освіти, а також в розробці практичних рекомендацій та тренінгів з розвитку соціальних навичок. (en) The article highlights the peculiarities of the formation of "soft skills" in the process of training future geography teachers. Emphasis is placed on the fact that the presence of social skills will allow teachers to effectively plan their activities, communicate with colleagues and students, easily adapt to changes in the educational field, engage in self-education and selfdevelopment, and apply innovations in educational activities. Such skills are needed by the New Ukrainian School, in which the teacher is an innovator, researcher, tutor, facilitator. Approaches to defining and distinguishing the concepts of "soft skills" and "life skills" are analyzed, the state of research on the problem of "soft skills" formation among future teachers in Ukraine is briefly outlined. The essence of different approaches to the classification of "soft skills" and the selection of their structural components are revealed. On the example of the educational and professional program "Secondary education (Geography) and local history and tourism work" for the first (bachelor) level of higher education, which is implemented at the Central Ukrainian State University named after Volodymyr Vinnichenko, the practical experience of forming "soft skills" among students of higher education is highlighted. It is noted that the formation of "soft skills" corresponds to the purpose of the educational program and is reflected in general competencies and program learning outcomes. An attempt was made to determine the list of "soft skills" that are formed in future geography teachers under this educational program. The importance of various educational components of the professional training block in the process of developing social skills is highlighted. It was concluded that the presence of soft skills among future geography teachers is an indispensable condition for their successful socialization, professional selfrealization and career growth. In the future, there is a need to outline the methodology for developing soft skills in the process of studying professionally oriented disciplines under this OP, to clarify the criteria that allow determining the presence of such skills in those seeking higher education, as well as to develop practical recommendations and trainings for the development of social skills.Документ Використання соціологічних методів у регіональних дослідженнях з трудової міграції населення(ПП Вишемирський, 2005) Височин, М. Ю.; Нємець, Людмила Миколаївна; Заволока, Юлія Юріївна; Сільченко, Юлія Юріївна(uk) Виконано аналіз наукових робіт видатних вчених, які комплексно займаються вивченням проблем трудової міграції населення. Наведено приклад практичного застосування соціологічних методів та прийомів в конкретному регіональному дослідженні. Визначені рекомендації по застосуванню міждисциплінарного підходу в регіональних дослідженнях з міграції трудових ресурсів.Документ Особливості дослідження прямих іноземних інвестицій в економіку України(Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 2008) Дыбленко, Л. В.; Дибленко, Л. В.; Dyblenko, L.; Заволока, Юлія Юріївна; Заволока, Юлия Юрьевна; Zavoloka, J.; Ткаченко, С. В.; Tkachenko, S.; Сільченко, Юлія Юріївна; Сильченко, Юлия Юрьевна(uk) В статті розглянуто особливості інвестицій іноземного капіталу в економіку України. Проаналізовано основні сприятливі та несприятливі фактори інвестування. Охарактеризовано динаміку інвестицій в окремі галузі господарства за період з 1998 по 2008 роки, а також структуру інвестицій за країнами-івесторами. Виділено найбільш інвестиційно привабливі галузі економіки. Розглянуто основні перспективи інвестування для економіки України.Документ Суспільно-географічні дослідження особливостей сфери культури(Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 2010) Моштакова, Наталія Володимирівна; Моштакова, Наталия Владимировна; Moshtakova, N.; Заволока, Юлія Юріївна; Заволока, Юлия Юрьевна; Zavoloka, U.; Сільченко, Юлія Юріївна; Сильченко, Юлия Юрьевна(uk) У статті розглянуто сучасний стан суспільно-географічних досліджень сфери культури. Представлені різні підходи суспільно-географів до вивчення географії культури, її змісту, місця в системі суспільно-географічних наук, об’єкту і предмету, понятійно-термінологічного апарату, структури тощо. Проаналізовано географію культури з позицій її ставлення до дослідження закладів культури. Встановлено співвідношення таких понять як «організація», «заклад», «підприємство», «установа», «орган». Розкрито сутність понять «сфера культури», «комплекс культури», «заклад культури».Документ Сучасні тенденції смертності населення Харківського регіону(2009) Сегида, Екатерина Юрьевна; Сегіда, Катерина Юріївна; Segida, Katerina; Заволока, Юлия Юрьевна; Заволока, Юлія Юріївна; Сильченко, Юлия Юрьевна; Сільченко, Юлія Юріївна; Zavoloka, Julia(uk) В статті розглянуто часові тенденції та структурні особливості процесу смертності населення Харківської області. Виявлено значення вікової структури населення у показниках смертності. Визначено структурні зміни причин смертності населення області. Проаналізовано особливості дитячої смертності. Розглянуто тривалість життя як інтегральний показник якості життя населення регіону. Виявлено територіальні особливості процесу смертності Харківського регіону.Документ Суспільно-географічний аналіз міграційних процесів у Кіровоградській області(2016) Сільченко, Юлія Юріївна; Сильченко, Юлия Юрьевна; Семенюк, Лариса Леонтіївна; Семенюк, Лариса Леонтьевна(uk) У статті розглядаються основні суспільно-географічні особливості міграційних процесів у одній з найбільш депресивних областей України – Кіровоградській, де протягом багатьох років спостерігаються негативні тенденції у основних видах міграцій населення. Дослідження охоплює десятирічний період з 2005 по 2014 роки. Визначені основні причини посилення різних типів міграцій в області, охарактеризовано особливості внутрішньорегіональної, міжрегіональної та міждержавної міграції населення області. Розраховані основні показники, які характеризують міграційні процеси в області: міграційний оборот, коефіцієнт інтенсивності прибуття та вибуття, загальний коефіцієнт інтенсивності міграцій, коефіцієнт інтенсивності міграційного обороту. На основі цих розрахунків побудовані картосхеми та графіки. Проаналізовано вікову структуру мігрантів та вплив основних наслідків міграційних процесів на соціально-економічну ситуацію в Кіровоградській області. Для покращення негативної міграційної ситуації обґрунтовується запровадження регіональної міграційної політики.Документ Працересурсний потенціал Харківського регіону (суспільно-географічний аспект)(ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2014) Сільченко, Юлія Юріївна; Нємець, Людмила Миколаївна; Нємець, Костянтин Аркадійович; Сегіда, Катерина Юріївна(uk) В монографії викладено результати комплексного суспільно-географічного дослідження працересурсного потенціалу Харківської області. Представлені теоретико-методологічні основи дослідження працересурсного потенціалу, ретроспективний аналіз формування працересурсного потенціалу Харківської області. Охарактеризовано ринок праці області, розкрито механізми його функціонування та особливості кон’юнктури. Визначені фактори використання та територіальні особливості працересурсного потенціалу Харківської області.