Факультет математики, природничих наук та технологій
Постійне посилання на фондhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/58
Переглянути
1313 результатів
Результати пошуку
Документ Проблеми організації навчального середовища для низькорівневого програмування(Видавничий дім «Гельветика», 2025) Баранюк, Олександр Филимонович; Baranyuk, O. F.(ua) У статті подано результати дослідження способів організації робочого середовища для навчання основ низькорівневого програмування. Наголошено на використанні простих і доступних засобів розробки програм. З огляду на припинення підтримки 16-розрядних програм, пропонується організувати робоче середовище на основі асемблера MASM32 з бібліотекою введення-виведення Irvine32. У курсі архітектури обчислювальних систем більша увага приділяється принципам функціонування обчислювальних систем та перетворення асемблерних програм у виконувані модулі. Проаналізовано наукові публікації з питань організації навчання програмування початківців, навчання низькорівневого програмування та використання середовищ розробки в навчальному процесі. На основі аналізу сформульовано вимоги до редакторів / середовищ для програмування. Навчання основ низькорівневого програмування пропонується здійснювати поетапно. На початкових етапах студенти ознайомлюються з організацією навчального середовища для програмування на основі обраного асемблера, засвоюють принцип трансляції програм за допомогою консольних команд та пакетних командних файлів. На наступних етапах пропонується використовувати текстові редактори з набором функцій підтримки програмування, автоматизації процесу компіляції та налагодження. Згідно з вимогами до середовищ розробки програм, проаналізовано функціональні можливості простого редактора HiEditor та більш розвиненого редактора Notepad++. З’ясовано, що хоча розглянуті редак-тори не мають усіх бажаних функцій, проте їх можна додати шляхом створення команд користувача для виклику сторонніх програм, зокрема асемблера, компонувальника та налагоджувача. Аналіз можливостей професійного IDE Visual Studio показав, що його також можна використовувати для програмування мовою асемблера, але це потребує численних налаштувань. (en) The article presents the results of a study on methods of organizing a working environment for teaching the basics of low-level programming. Emphasis is placed on the use of simple and accessible software development tools. Due to the discontinuation of support for 16-bit programs, it is proposed to organize a working environment based on the MASM32 assembler with the Irvine32 input/output library. In the computer architecture course, more attention is paid to the principles of computer systems functioning and the assembler programs buildings. Scientific publications on the organization of programming education for beginners, low-level programming training, and the use of development environments in the educational process were analyzed. Based on the analysis, requirements for editors/programming environments were formulated. Teaching the fundamentals of low-level programming is proposed to be carried out in stages. At the initial stages, students become familiar with the organization of a programming learning environment based on the chosen assembler, learn the principle of program translation using console commands and batch command files. At the next stages, it is proposed to use text editors with a set of programming support functions, automation of the compilation and debugging process. According to the requirements for software development environments, the functionality of the simple editor HiEditor and the more advanced editor Notepad++ were analyzed. It was found that although the considered editors do not have all the desired functions, they can be added by creating user commands to call third-party programs, including the assembler, linker, and debugger. An analysis of the capabilities of the professional IDE Visual Studio showed that it can also be used for assembler programming, but this requires numerous settings.Документ Інтегративні підходи до вивчення рядів у межах наступнісних ліній шкільного курсу математики(Видавничий дім «Гельветика», 2025) Ботузова, Юлія Володимирівна; Корольський, Володимир Вікторович; Botuzova, Yuliia; Korolskyy, Volodymyr(ua) Статтю присвячено проблемам наступності в навчанні математики, зокрема особливостям вивчення теми «Числові послідовності» шкільного курсу математики в нерозривному зв’язку з вивченням рядів у ЗВО. Обґрунтовано значущість інтегративного підходу, який сприяє комплексному засвоєнню знань та розвитку математичних компетентностей учнів і студентів. Проведено аналіз методичних особливос-тей формування понять «арифметична прогресія», «члени арифметичної прогресії», «сума n перших членів арифметичної прогресії» з використанням геометричного моделювання, що дає змогу не лише візуалізувати математичні поняття, а й спростити розуміння абстрактних ідей. У статті розглянуто методи доповнювання та укрупнення дидактичних одиниць, що сприяють забезпеченню зв’язків між ланками освіти. Автори зазначають, що відсутність чіткої взаємодії між поняттями «числова послідовність» і «функція» в шкільному курсі математики створює певні труднощі у вивченні математичного аналізу у вищій школі. Запропоновано використання графічного підходу для дослідження арифметичних та геометричних рядів, що дає змогу аналізувати їхні закономірності й умови збіжності. У процесі дослідження проаналізовано числові ряди в контексті математичних курсів різних рівнів, а також порівняно підходи до викладання цієї теми у вітчизняних та зарубіжних навчальних програмах. Під час дослідження виокремлено основні труднощі у вивченні числових послідовностей та запропоновано методичні рекомендації щодо їх подолання. Використання геометричних моделей сприяє формуванню дослідницьких навичок та забезпечує практичну спрямованість навчального процесу. Запропоновані підходи можуть бути використані для вдосконалення навчальних програм і методичних рекомендацій, що забезпечить більш ефективне засвоєння числових послідовностей у контексті наступності математичної освіти. (en) The article is devoted to the problems of continuity in the teaching of mathematics, in particular, to the peculiarities of studying the topic «Numerical sequences» of the school course of mathematics in an inseparable connection with the study of series in higher education. The significance of the integrative approach, which contributes to the integrated assimilation of knowledge and the development of mathematical competencies of students and students, has been substantiated. An analysis of the methodological features of the formation of the concepts of “arithmetic progression”, “members of arithmetic progression”, “sum of n first members of arithmetic progression” with the use of geometric modeling, which allows not only to visualize mathematical concepts, but also to simplify the understanding of abstract ideas. The article considers methods of supplementing and enlarging didactic units that contribute to ensuring connections between the links of education. The authors note that the lack of a clear interaction between the concepts of “numerical sequence” and “function” in the school course of mathematics creates certain difficulties in the study of mathematical analysis in high school. The use of a graphical approach for the study of arithmetic and geometric series has been proposed, which makes it possible to analyze their regularities and convergence conditions. In the course of the study, numerical series were analyzed in the context of mathematical courses at different levels, and approaches to teaching this topic in domestic and foreign curricula were compared. During the study, the main difficulties in the study of numerical sequences were identified and methodological recommendations for overcoming them were proposed. The use of geometric models contributes to the formation of research skills and provides a practical orientation of the educational process. The proposed approaches can be used to improve curricula and methodological recommendations, which will ensure a more effective assimilation of numerical sequences in the context of the continuity of mathematical education.Документ Методичні особливості вивчення та застосування електроприводу у робототехнічних системах на базі Arduino(Видавничий дім «Гельветика», 2025) Кононенко, Сергій Олексійович; Кононенко, Леся Віталіївна; Kononenko, Serhii; Kononenko, Lesya(ua) Статтю присвячено особливостям методичного забезпечення вивчення та застосування електроприводів у робототехнічних системах на платформі Arduino в контексті технологічної освіти. Актуальність дослідження зумовлена дедалі більшою роллю технологічної освіти у формуванні висококваліфікованих фахівців, здатних проєктувати, розробляти та впроваджувати інноваційні рішення в галузі робототехніки. Методологічна основа дослідження містить глибокий аналіз наявних підходів до викладання робототехніки, а також застосування комплексу взаємодоповнювальних загальнонаукових методів, серед яких особливе місце посідають логічне узагальнення теоретичних положень, системний підхід до розгляду складних технічних об’єктів, а також методи індукції і дедукції для формування висновків на основі емпіричних даних та теоретичних розробок. У результаті проведеного дослідження встановлено, що цілеспрямоване та систематичне впровадження спеціальних методичних рекомендацій вивчення електроприводів, адаптованих до специфіки робототехнічних систем на основі доступної та функціональної платформи Arduino, є не лише важливим, а й стратегічно необхідним елементом якісної сучасної технологічної освіти, що повністю відповідає поточним вимогам індустрії та освітніх стандартів. У статті докладно розглядається та описується практична методика, що містить усі необхідні етапи розрахунку основних технічних параметрів різноманітних типів електроприводів, які використовують у робототехніці. Особливу увагу приділено питанням розробки ефективних алгоритмів керування як серво-, так і кроковими двигунами із застосуванням апаратних та програмних можливостей платформи Arduino, що значно полегшує розуміння складних технічних концепцій. На основі проведеного аналізу та отриманих результатів автори статті обґрунтовують стратегічну важливість подальшого впровадження розробок вивчення електроприводів у навчальний процес. Особлива увага повинна бути приділена створенню методичних рекомендацій та навчальних матеріалів для малих, але практично значущих проєктів, що виконуються із застосуванням платформи Arduino. Такий підхід допоможе майбутнім педагогам технологічної освіти набути необхідного практичного досвіду, глибоко зрозуміти принципи роботи сучасних робототехнічних систем та розвинути навички, необхідні для успішної професійної діяльності в умовах стрімкого розвитку технологій. (en) The article is dedicated to the development of methodical support for the study and application of electric drives in robotic systems on the Arduino platform within the context of technological education. The relevance of the research is determined by the growing role of technological education in forming highly qualified specialists capable of designing, developing, and implementing innovative solutions in the field of robotics. The methodological basis of the research includes an in-depth analysis of existing approaches to teaching robotics, as well as the application of a set of complementary general scientific methods, among which logical generalization of theoretical propositions, a systematic approach to the consideration of complex technical objects, and methods of induction and deduction for forming conclusions based on empirical data and theoretical developments occupy a special place. The conducted research unequivocally established that the purposeful and systematic implementation of specially developed methodical recommendations for the study of electric drives, adapted to the specifics of robotic systems based on the accessible and functional Arduino platform, is not only important but also a strategically necessary element of quality modern technological education that fully meets current industry requirements and educational standards. The article details and describes a practical methodology that includes all the necessary stages of calculating the basic technical parameters of various types of electric drives used in robotics. Special attention is paid to the development of effective control algorithms for both servo and stepper motors using the hardware and software capabilities of the Arduino platform, which greatly facilitates the understanding of complex technical concepts. Based on the analysis and results obtained, the authors substantiate the strategic importance of further implementation of electric drive study developments in the educational process. Particular attention should be paid to the creation of methodical recommendations and educational materials for small but practically significant projects implemented using the Arduino platform. This approach will allow future engineers and technological education teachers to gain the necessary practical experience, deeply understand the principles of modern robotic systems, and acquire the skills necessary for successful professional activity in a rapidly developing technological environment.Документ Інтегратація математики та економіки : дескриптивна статистика в задачах(Видавничий дім «Гельветика», 2025) Пасічник, Наталя Олексіївна; Ріжняк, Ренат Ярославович; Pasichnyk, Natalia; Rizhniak, Renat(ua) Статтю присвячено розгляду основних аспектів застосування дескриптивної статистики для розв’язання економічних задач. Зазначено, що методи описової статистики є важливим інструментом аналізу економічних процесів, оскільки дають змогу систематизувати дані, визначати основні закономірності та робити обґрунтовані висновки. Розглянуто ключові статистичні показники, зокрема середні величини, міри розсіювання, асиметрії та ексцесу, а також їх роль в ухваленні рішень в економічній сфері. У статті також приділено увагу застосуванню графіків та гістограм для візуалізації результатів розв’язання задач. Окрему увагу приділено практичній задачі, яка спрямована на підготовку майбутніх учителів математики та економіки. У статті розглянуто задачу економічного змісту щодо обсягів реалізації супермаркетом товарів обраної групи протягом місяця продажів. Аналіз продажів проведено з використанням інструмента «Описова статистика», що входить до надбудови «Пакет аналізу». Запропонований підхід демонструє, як використання дескриптивної статистики сприяє кращому розумінню реальних економічних процесів та розвитку аналітичного мислення в студентів. На основі конкретного прикладу показано ефективність статистичних методів у дослідженні змін економічних показників, їх прогнозуванні та оцінюванні ризиків. У статті сформульовано висновки щодо особливостей реалізації інтегрованого підходу в підготовці майбутніх учителів математики та економіки, щодо закономірності вибору обсягу компонентів реалізації інтегративного підходу, а також щодо необхідності формування в майбутніх учителів математики та економіки здатностей інтерпретувати й обчислювати основні статистичні параметри для розуміння взаємозв’язку даних та їхї критичної оцінки. Запропоновані матеріали можуть бути корисними для викладачів економіки та математики, дослідни-ків, а також усіх, хто цікавиться застосуванням статистичних методів у практичній діяльності. (en) The article is dedicated to the main aspects of the use of descriptive statistics for solving the economic problems. It is noted that the methods of descriptive statistics are an important tool for analyzing economic processes, as they allow to systematize data, identify the main patterns and draw reasonable conclusions. The key statistical indicators, in particular, average values, measures of dispersion, skewness and kurtosis, as well as their role in economic decision-making are considered. The article also focuses on the use of graphs and histograms to visualize the results of solving problems. Special attention is paid to a practical task aimed at training of the future teachers of mathematics and economics. The article considers the task of economic content regarding the volume of sales by a supermarket of goods of the selected group during one month of sales. The sales analysis was conducted using the Descriptive Statistics tool included in the Analysis Package add-in. The suggested approach demonstrates how the use of descriptive statistics contributes to a better understanding of real economic processes and the development of analytical thinking in students. The effectiveness of the statistical methods in the study of changes in economic indicators, their forecasting and risk assessment is shown on the basis of a specific example. The article contains the conclusions about the peculiarities of implementing an integrated approach in the training of the future teachers of mathematics and economics, about the regularity of choosing the scope of components of the integrative approach, as well as the need to develop the ability of the future teachers of mathematics and economics to interpret and calculate the main statistical parameters to understand the relationship of data and their critical evaluation. The suggested materials can be useful for the teachers of economics and mathematics, researchers, as well as anyone interested in the application of statistical methods in practiceДокумент Розробка веб-сервісу для реалізації студентами вільного вибору навчальних дисциплін(2024) Холодний, Юрій Юрійович; Kholodnyy, Yu. Yu.(ua) В Кваліфікаційній роботі описано загальні підходи до організація процесу вільного вибору навчальних дисциплін студентами закладу вищої освіти. Проаналізовано існуючі застосунки та засоби розробки таких за стосунків, зокрема: веб-фреймворки NestJs та ReactJs, системи керування базами даних та інструменти аутентифікації і безпеки веб-додатків. Визначено специфікації вимог до веб-сервісу вибору навчальних дисциплін та описано етапи проєктування і реалізації бази даних. Детально описано принципи роботи з веб-сервісом вільного вибору студентами навчальних дисциплін, а саме: реалізація аутентифікації та авторизації у веб-сервісі, розробка RESTful API для веб-сервісу, функціонал викладача, функціонал студента та заходи безпеки в веб-сервісі для захисту даних та конфіденційності інформації користувачів. (en) The Qualification Work describes general approaches to organizing the process of free choice of academic disciplines by students of a higher education institution. Existing applications and tools for developing such applications are analyzed, in particular: NestJs and ReactJs web frameworks, database management systems, and web application authentication and security tools. The specifications of the requirements for the web service for the selection of educational disciplines are defined and the stages of designing and implementing the database are described. The principles of working with a web service of free choice by students of academic disciplines are described in detail, namely: the implementation of authentication and authorization in the web service, the development of a RESTful API for the web service, the functionality of the teacher, the functionality of the student and security measures in the web service for data protection and privacy of user information.Документ Розробка додатку для сенсорних вагів на системі Android(2024) Хромочкін, Максим Валерійович; Khromochkin, M. V.(ua) Кваліфікаційна робота присвячена актуальній тематиці створения функціонального та ефективного додатка для вагів, який дозволить спростити процес покупок для клієнтів та оптимізувати робочі процеси для працівників магазинів. Робота спрямована на аналіз сучасних технологій вагових систем, розробку архітектури та функціоналу мобільного додатка, а також дослідження його можливостей у контексті покращення процесів в роздрібній торгівлі. Використання мобільних технологій у цьому контексті може значно підвищити рівень зручності та задоволення клієнтів, а також забезпечити ефективність управління товарами для персоналу магазину. (en) The qualification work is devoted to the current topic of creating a functional and effective application for scales that will simplify the shopping process for customers and optimize work processes for store employees. The work is aimed at the analysis of modern technologies of weighing systems, the development of the architecture and functionality of the mobile application, as well as the study of its possibilities in the context of improving processes in retail trade. The use of mobile technology in this context can significantly increase the level of convenience and satisfaction of customers, as well as provide efficient product management for store personnel.Документ Автоматична генерація контенту з використанням інструментів штучного інтелекту(2024) Філоненко, Сергій Володимирович; Filonenko, S. V.(ua) Кваліфікаційна робота присвячена проектуванню та створенню програмного забезпечення на базі Node.js, яке використовує інструменти штучного інтелекту для автоматичного генерування мультимедійного контенту, що включає створення зображень та відео з озвученням на основі текстових описів. (en) The qualification work is devoted to the design and creation of software based on Node.js, which uses artificial intelligence tools for the automatic generation of multimedia content, which includes the creation of images and videos with sound based on textual descriptions.Документ Розробка програмного додатку для мультилокальної моделі Тюрінга на прикладі міграції видів(2024) Стасик, Валентин Сергійович; Stasyk, V. S.(ua) Кваліфікаційна робота присвячена актуальній тематиці розробки комп’ютерних моделей біологічних процесів. Розроблено графічний додаток для моделювання явища міграції видів на основі мультилокальної моделі Тюрінга. (en) Qualification work is devoted to topical issues of development of computer models of biological processes. A graphical application for modeling the phenomenon of species migration based on the multilocal Turing model has been developed.Документ Комп'ютерне моделювання гонки озброєнь двох країн засобами CAS(2024) Скорозвон, Ігор Сергійович; Skorozvon, I. S.(ua) Кваліфікаційна робота присвячена актуальній тематиці розробки комп’ютерних моделей соціальних явищ та процесів. Розроблено графічний додаток для моделі гонки озброєнь Річардсона та моделі бойових дій Ланчестера-Річардсона. (en) Qualification work is devoted to the current topic of development of computer models of social phenomena and processes. Developed a graphical application for the model of the Richardson arms race and the Lanchester-Richardson combat model.Документ Розробка мобільного додатку для аналізу сумісності відеоігор з конфігурацією ПК(2024) Сидоренко, Карина Олександрівна(ua) Дипломна робота складається із 82 сторінок тексту формату А4, включаючи 36 рисунків, 4 таблиць, посилання на 26 літературні джерела та 4 додатків. Метою роботи є дослідження, аналіз та розробка мобільного додатку на платформі Android для аналізу сумісності відеоігор з конфігурацією пк, з метою підвищення безпеки та вдосконалення мобільного додатку. У роботі були використані методи аналізу вимог, проектування та програмування на мові Java з використанням середовища розробки Android Studio. Результатом є розроблений застосунок, який включає в себе функціонал сумісності відеоігор з конфігурацією комп’ютерних вимог та характеристик користувача. Новизна роботи полягає у розробці зручного та ефективного інструменту для використання на Android платформі. Рекомендації щодо використання результатів роботи включають можливість розширення функціоналу застосунку та адаптацію його під конкретні потреби додатку. (en) The thesis consists of 82 pages of text in A4 format, including 36 figures, 4 tables, references to 26 literary sources and 4 appendices. The purpose of the work is research, analysis and development of a mobile application on the Android platform to analyze the compatibility of video games with a PC configuration, with the aim of increasing security and improving the mobile application. The work used the methods of requirements analysis, design and programming in the Java language using the Android Studio development environment. The result is a developed application that includes video game compatibility functionality with configuration of computer requirements and user characteristics. The novelty of the work consists in the development of a convenient and effective tool for use on the Android platform. Recommendations for using the results of the work include the possibility of expanding the functionality of the application and adapting it to the specific needs of the application.
