Наукові видання каф-ри технологічної та професійної освіти

Постійне посилання зібранняhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/149

Переглянути

Search Results

Зараз показуємо 1 - 10 з 11
  • Ескіз
    Документ
    «Технології» в розрізі складових компетентнісного навчання у ЗЗСО
    (2024) Рябець, Сергій Іванович; Мисник, Алла Вікторівна
    (ua) Стаття присвячена проблемі змісту складових компетентнісної підготовки у старшій школі. Здійснено теоретичний аналіз наукових джерел з питань компетентнісної освіти в рамках закладів загальної середньої освіти. Праці провідних вчених, таких як Бех І., Бірка М., Боярин Л. Васьківська Г., Рудницька К., Шевчук С., Кулішов В. розглядають основні поняття компетентнісного підходу в системі освіти старшокласників, формування ключових компетенцій у системі компетентнісного підходу, визначають компетентнісний підхід як конкретний орієнтир модернізації сучасної освіти. На основі узагальнених даних наукової літератури запропоновано визначення компетентнісної освіти в закладах загальної середньої освіти як одного з підходів до навчання учнів, спрямованих на розвиток знань, умінь, умінь, особистісних якостей випускників. Охарактеризовано основні компоненти компетентнісної освіти в закладах загальної середньої освіти, зокрема когнітивні компетенції, такі як критичне мислення, аналіз та синтез, інформаційна грамотність та математична грамотність. Також обговорюються соціально-культурні компетенції, включаючи спілкування та співпрацю, розуміння культур та традицій, толерантність та розуміння інших. Практичні компетенції охоплюють навички та здібності, незалежність, самоорганізацію та підготовку до професійної діяльності. Академічні компетенції включають навички навчання, пошук інформації, самоорганізацію та самооцінку. Естетичні та творчі компетенції охоплюють художню та музичну грамотність, творче мислення та виразне мовлення. Кар'єрні компетенції включають кар'єрну орієнтацію та розвиток лідерства. Також висвітлюються громадянські компетенції, такі як участь у суспільному житті та розуміння прав та обов’язків громадян. Зроблені висновки доповнюють проблематику компетентнісного навчання в середній школі. Ця стаття може бути корисною для всіх, хто цікавиться питаннями компетентнісного навчання в середній школі. (en) The article is devoted to the problem of content of components of competence training in high school. A theoretical analysis of scientific sources on the issues of competency-based education within the framework of general secondary education institutions is carried out. The works of leading scientists such as Bech I., Birkа M., Boyaryn L., Kurish N., Boychuk Yu., Turchynov A., Palamar S., Vaskivska H., Rudnytska K., Shevchuk S., Kulishov V. on the basic concepts of competency approach in the education system of high school students, the formation of key competencies in the system of the competency-based approach, and the competencybased approach as a specific guideline for the modernization of modern education are considered. Based on the summarized data from scientific literature, we propose a definition of competency-based education in general secondary education institutions as one of the approaches to student education aimed at developing the knowledge, skills, abilities, and personal qualities of graduates. The main components of competency-based education in general secondary education institutions are described, including cognitive competencies such as critical thinking, analysis and synthesis, information literacy, and mathematical literacy. Socio-cultural competencies, including communication and cooperation, understanding of cultures and traditions, tolerance, and understanding of others, are also discussed. Practical competencies encompass skills and abilities, independence, self-organization, and preparation for professional activities. Academic competencies include study skills, information search, self-organization, and selfassessment. Aesthetic and creative competencies encompass artistic and musical literacy, creative thinking, and expressive speech. Career competencies involve career orientation and leadership development. Civic competencies, such as participation in publi c life and understanding of citizens' rights and responsibilities, are also covered. The conclusions drawn complement the problematics of competency-based education in high school. This article can be useful for anyone interested in the issues of competency-based education in high school.
  • Ескіз
    Документ
    Удосконалення реалізації діяльнісного підходу в процесі профільного навчання старшокласників технологій перетворювальної діяльності
    (2021) Чубар, Василь Васильович; Chubar, Vasyl Vasylovych
    (ua) Стаття присвячена проблемі удосконалення реалізації діяльнісного підходу в процесі профільного навчання старшокласників технологій перетворювальної діяльності. У дослідженні запропоновано визначення змісту терміну «перетворювальна діяльність старшокласників» у процесі профільного навчання технологій; методику відбору змісту профільного навчання старшокласників технологій, яка ґрунтується на виявленні технологій перетворювальної діяльності та їхніх особливостей й оптимальній реалізації їх в освітньому процесі; організацію реалізації діяльнісного підходу у процесі профільного навчання старшокласників технологій, яка базується на теорії поетапного формування розумових дій, відповідно до якої знання розглядаються як похідне утворення від практичних дій; залежно від дидактичного завдання та етапу його реалізації застосовувати відповідні дидактичні методи і технології для формування компетентності з реалізації організаційно-підготовчих технологій, технологій реалізації обраного об’єкта та технологій аналізу результатів реалізації обраного об’єкта; напрямки подальшого дослідження проблеми.
  • Ескіз
    Документ
    Вимоги інноваційного виробництва до профільного навчання старшокласників технологій
    (РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2017) Чубар, Василь Васильович; Chubar, Vasyl
    (ua) Стаття присвячена дослідженню вимог інноваційного виробництва до профільного навчання технологій виробництва учнів старших класів загальноосвітніх навчальних закладів. При дослідженні використано взаємно доповнювані методи: вивчення, аналіз і систематизація навчальної, методичної, психолого-педагогічної, соціологічної та соціально-економічної літератури, а також системний та проблемно-пошуковий методи для формулювання пропозицій, висновків та напрямків подальших досліджень. Автором виділено й проаналізовано декілька аспектів вимог іннова-ційного виробництва до профільного навчання старшокласників технологій виробництва, запропоновано шляхи їхньої реалізації, сформульовано висновки, а також запропоновано напрямки подальших наукових досліджень.
  • Ескіз
    Документ
    Підготовка старшокласників до трудової діяльності в умовах інноваційного виробництва в процесі профільного навчання технологій
    (РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018) Чубар, Василь Васильович; Чубарь, Василий Васильевич; Chubar, Vasyl
    (ua) Стаття присвячена пошуку шляхів удосконалення практичної підготовки учнів старших класів загальноосвітніх навчальних закладів до трудової діяльності в умовах інноваційного виробництва в процесі профільного технологічного навчання. У дослідженні використано методи, які доповнюють один одного: вивчення, аналіз і систематизація навчальної, методичної, психолого-педагогічної та соціологічної літератури; системний і проблемно-пошуковий методи для виявлення шляхів удосконалення практичної підготовки старшокласників загальноосвітніх навчальних закладів до трудової діяльності в умовах інноваційного виробництва. Автором виділено й проаналізовано декілька підходів до удосконалення практичної підготовки старшокласників до трудової діяльності в умовах інноваційного виробництва за допомогою трудового стажування, запропоновано шляхи його реалізації, сформульовано висновки, а також напрямки подальших наукових досліджень проблеми.
  • Ескіз
    Документ
    Особистісно-орієнтований підхід у процесі профільного навчання старшокласників технологій виробництва
    (РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019) Чубар, Василь Васильович; Чубарь, Василий Васильевич; Chubar, Vasily Vasilyevich
    (ua) Стаття присвячена проблемі удосконалення реалізації особистісно-орієнтованого підходу до профільного навчання старшокласників технологій виробництва. У дослідженні запропоновано такі підходи щодо удосконалення його реалізації: визнання старшокласників основними суб’єктами навчально-пізнавального процесу; розумінні кожного з них особистостями, які мають цілісну, системну сутність що має такі компоненти: соціально-психологічний, індивідуально-психологічний, віковий,системно-психологічний, діяльнісний; логічне, послідовне методично обґрунтоване варіативне використання методик і технологій навчання одночасно на різних рівнях складності із врахування професійних намірів та навчальних можливостей учнів; інформація і знання переважно створюються і опановуються під час навчально-пізнавального процесу, а не подаються у готовому вигляді.
  • Ескіз
    Документ
    Формування ключових компетентностей в учнів старшої школи в процесі профільного навчання технологій виробництва
    (РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2020) Чубар, Василь Васильович; Чубарь, Василий Васильевич; Chubar, Vasily Vasilyevich
    (uk) Стаття присвячена проблемі удосконалення формування ключових компетентностей в учнів старшої школи у процесі профільного навчання технологій виробництва. В дослідженні запропоновано напрямки реалізації компонентів ключових компетентностей у навчанні в процесі реалізації творчих проектів шляхом логічного, послідовного, методично обґрунтованого використання методик і технологій навчання одночасно на різних рівнях складності із врахуванням професійних намірів та пізнавальних можливостей старшокласників.
  • Ескіз
    Документ
    Професійне спрямування старшокласників у процесі профільного навчання технологій виробництва
    (РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018) Чубар, Василь Васильович; Трубіна, Оксана Василівна; Чубарь, Василий Васильевич; Chubar, Vasily Vasilyevich; Trubina, Oksana Vasilevna
    (ua) Стаття присвячена проблемі удосконалення реалізації професійного спрямування учнів старшої школи у процесі профільного технологічного навчання. При пошуку шляхів удосконалення професійного спрямування учнів автори керувались положенням, що оптимальна реалізація диференціації й індивідуалізації навчального процесу дасть змогу за рахунок змін у структурі, змісті й організації освітнього процесу повніше враховувати інтереси, нахили і здібності учнів та їхні можливості, а також створювати умови для навчання старшокласників відповідно до їхніх освітніх і професійних інтересів і намірів щодо соціального і професійного самовизначення. Автори запропонували для удосконалення професійного спрямування старшокласників: здійснювати діагностику інтересів, нахилів, здібностей, освітніх запитів та психофізіологічних особливостей; інформувати про світ професій, види професійного навчання та можливі напрямками подальшого професійного становлення; відстежувати результати навчальних досягнень старшокласників та корегувати на їхній основі вибір майбутньої професії.
  • Ескіз
    Документ
    Профільне навчання старшокласників технологій агропромислового виробництва
    (РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018) Чубар, Василь Васильович; Назаренко, Дмитро Вікторович; Чубарь, Василий Васильевич; Назаренко, Дмитрий Викторович; Chubar, Vasily Vasilyevich; Nazapenko, Dmitro Viktorovich
    (ua) Стаття присвячена пошуку шляхів удосконалення профільного навчання старшокласників загальноосвітніх навчальних закладів технологій агропромислового виробництва. При дослідженні автори виходили із положення, що ефективність профільного навчання старшокласників технологій агропромислового виробництва підвищиться, якщо: зміст навчання буде включати окрім традиційних також відомості про інноваційні технології агропромислового виробництва; організаційно-методичні умови профільного навчання будуть відповідати його змісту, індивідуальним особливостям старшокласників та матеріально-технічному забезпеченню навчального процесу; міжпредметні зв’язки будуть сприяти поглибленню знань основ агропромислового виробництва. У результаті пошуків автори запропонували підходи до вдосконалення змісту, організаційно-методичних умов та міжпредметних зв’язків у процесі профільного навчання старшокласників технологій агропромислового виробництва. Обґрунтували необхідність підвищення рівня готовності старшокласників до сільськогосподарської діяльності та визначили недостатньою розробленість теоретичних та практичних аспектів методики підготовки учнів старших класів до трудової діяльності в агропромисловому виробництві.
  • Ескіз
    Документ
    Навчально-пізнавальна діяльність старшокласників у процесі профільного навчання технологій виробництва
    (РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018) Чубар, Василь Васильович; Беліченко, Олена Володимирівна; Чубарь, Василий Васильевич; Chubar, Vasily Vasilyevich; Belichenko, Elena Volodymyrovna
    (ua) Стаття присвячена пошуку шляхів удосконалення навчально-пізнавальної діяльності старшокласників у процесі профільного навчання технологій виробництва, які ще не одержали належного обґрунтування в педагогічній науці та практиці. За результатами дослідження автори прийшли до висновку, що ефективність навчально-пізнавальної діяльності старшокласників у процесі профільного навчання технологій виробництва підвищиться, якщо під час навчального процесу будуть логічно, послідовно і методично обґрунтовано використовуватись: методи активізації навчально-пізнавальної діяльності та засоби навчання за допомогою яких навчальний матеріал стане предметом активних розумових і практичних дій; морально-вольові та фізичні сили учнів для активної пізнавальної діяльності та розвитку їхніх здібностей; дидактично та психологічно обґрунтована організація навчального процесу, за якої старшокласники вчаться за бажанням і внутрішніми потребами; цілеспрямований розвиток мотивації навчальної діяльності з урахуванням індивідуальних особливостей.
  • Ескіз
    Документ
    Розвиток творчої активності старшокласників у процесі технологічної підготовки
    (РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018) Рябець, Сергій Іванович; Петренко, Володимир Анатолійович; Рябец, Сергей Иванович; Петренко, Владимир Анатольевич; Ryabets, Sergey Ivanovich; Petrenko, Volodymyr Anatolievich
    (ua) У статті розглянуто деякі методи стимулювання творчої активності учнів старшої школи на уроках Технологій в умовах переходу до нового змісту технологічної підготовки. Навчально-виховний процес з Технологій передбачає оволодіння старшокласниками особливими педагогічними методами творчої активності, до яких відносять метод мозкового штурму, синектики, фокальних об’єктів, морфологічного аналізу та ін. Зазначені методи творчої активності презентують технологію опрацювання інформації та пошуку нових ідей для розв’язання технічних творчих завдань. Акцентовано увагу на основних умовах реалізації деяких творчих методів стимулювання творчої активності в процесі технологічної підготовки. Такими умовами зокрема, є підведення учнів до творчого розв’язку ідеї, стимулювання учнів до використання набутих загальнотеоретичних і політехнічних знань для розв’язання технічних творчих завдань, використання педагогічних прийомів та методів стимулювання творчої активності учнів при виконанні поставлених перед ними завдань на уроках Технологій тощо.