Факультет математики, природничих наук та технологій

Постійне посилання на фондhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/58

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 2 з 2
  • Ескіз
    Документ
    Міжнародний досвід атестації та сертифікації педагогічних працівників
    (2024) Брусов, Юрій Володимирович
    (ua) Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістра за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки. – Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка, Кропивницький, 2024. Актуальність теми дослідження: Значущість вивчення питання атестації та сертифікації педагогічних працівників у сучасній освітній сфері обумовлена постійним підвищенням вимог до якості освіти, що потребує посилення професійного рівня вчителів. В умовах реформування освітньої системи України, орієнтованого на інтеграцію у міжнародний освітній простір, особливу увагу слід приділити ролі атестації та сертифікації педагогів як ключових механізмів для забезпечення якості освітніх послуг. Оскільки педагоги є основними носіями знань і розвитку суспільства, їхня професійна компетентність прямо впливає на загальний рівень освіти в країні. Проблема якості освіти охоплює не лише оновлення навчальних програм і методик викладання, а й забезпечення належної професійної підготовки та оцінки компетентності педагогів. Атестація і сертифікація вчителів стають необхідними елементами модернізації освіти, дозволяючи ефективно контролювати і підвищувати рівень кваліфікації педагогів. У цьому контексті важливим є вивчення міжнародного досвіду атестації та сертифікації, що сприятиме адаптації найкращих світових практик в умовах України. Мета дослідження – аналіз теоретичних основ атестації та сертифікації педагогічних працівників, а також вивчення й порівняння міжнародного досвіду в цій сфері для розробки рекомендацій щодо його впровадження в систему атестації та сертифікації в Україні. Завдання дослідження: 1. Охарактеризувати поняття та значення атестації та сертифікації педагогічних працівників. 2. Визначити мету та завдання атестації й сертифікації як засобів підвищення кваліфікації педагогів. 3. Дослідити нормативно-правову базу атестації та сертифікації в міжнародному освітньому просторі. 4. Провести порівняльний аналіз міжнародних систем атестації та сертифікації педагогів. 5. Розробити рекомендації щодо впровадження міжнародного досвіду в систему атестації педагогічних працівників України. Об’єктом дослідження є процес атестації та сертифікації педагогічних працівників, а предметом – міжнародний досвід у цій сфері. У першому розділі було розглянуто теоретичні основи атестації та сертифікації вчителів. Зокрема поняття та значення атестації та сертифікації вчителів України. Окреслено мету та завдання атестації та сертифікації педагогічних працівників. Охарактеризовано нормативно-правову базу. У другому розділі описано міжнародний досвід атестації та сертифікації педагогічних працівників, зокрема передумови запровадження сертифікації вчителів України. Охарактеризовано систему атестації педагогів у країнах Європейського союзу, таких як: Латвія, Естонія, Німеччина, Італія, Іспанія. Розглянуто систему атестації та сертифікації педагогів Канади та США. Узагальнено розділ тенденціями професійного розвитку вчителів у світі. Магістерська робота складається з двох розділів, вступу, висновків, списку використаної літератури. (en) Qualification work for obtaining a master’s degree in the specialty 011 Educational, pedagogical sciences. – Volodymyr Vуnnуchenko Central Ukrainian State University, Kropyvnytskyi, 2024. Relevance of the research topic. The importance of studying the issue of attestation and certification of pedagogical workers in the modern educational sphere is due to the constant increase in requirements for the quality of education, which requires strengthening the professional level of teachers. In the context of reforming the educational system of Ukraine, focused on integration into the international educational space, special attention should be paid to the role of attestation and certification of teachers as key mechanisms for ensuring the quality of educational services. Since teachers are the main carriers of knowledge and development of society, their professional competence directly affects the overall level of education in the country. The problem of the quality of education covers not only the updating of curricula and teaching methods, but also the provision of proper professional training and assessment of the competence of teachers. Attestation and certification of teachers become necessary elements of modernization of education, allowing to effectively monitor and improve the level of qualification of teachers. In this context, it is important to study the international experience of attestation and certification, which will contribute to the adaptation of the best world practices in Ukraine. The purpose of the study is to analyze the theoretical foundations of attestation and certification of pedagogical workers, as well as to study and compare international experience in this area to develop recommendations for its implementation in the attestation and certification system in Ukraine. Research objectives: 1. Describe the concept and meaning of attestation and certification of teachers. 2. Determine the purpose and objectives of attestation and certification as a means of advanced training of teachers. 3. Explore the regulatory framework for attestation and certification in the international educational space. 4. Conduct a comparative analysis of international systems of attestation and certification of teachers. 5. Develop recommendations for the introduction of international experience in the certification system of pedagogical workers of Ukraine. The object of the study is the process of attestation and certification of pedagogical workers, and the subject is international experience in this area. In the first section, the theoretical foundations of attestation and certification of pedagogical workers were considered. In particular, the concept and meaning of attestation and certification of Ukrainian teachers. The purpose and tasks of attestation and certification of pedagogical workers are outlined. The regulatory framework is characterized. The second section describes the international experience of attestation and certification of teachers, in particular the prerequisites for the introduction of certification of teachers in Ukraine. The system of certification of teachers in the countries of the European Union is characterized, such as: Latvia, Estonia, Germany, Italy, Spain. The system of attestation and certification of Canadian and American teachers is considered. The section is generalized by the tendencies of professional development of teachers in the world. Qualification work consists of two sections, introduction, conclusions, list of used literature.
  • Ескіз
    Документ
    Цифрова підготовка майбутніх магістрів освіти : міжнародні тенденції
    (Видавничий дім «Гельветика», 2023) Фурсикова, Тетяна Володимирівна; Шлянчак, Світлана Олександрівна; Ганенко, Людмила Дмитрівна; Fursykova, Tetiana Volodymyrivna; Shlianchak, Svitlana Oleksandrivna; Hanenko, Liudmyla Dmytrivna
    (ua) У статті проаналізовано практичний досвід, дані офіційних сайтів університетів, навчальних планів і програм цифрової підготовки майбутніх магістрів освіти. Узагальнено специфіку змісту навчальних програм підготовки майбутніх магістрів освіти в провідних закладах вищої освіти країн Азії, Америки та Європи. Встановлено різноваріантність цифрової підготовки фахівців освіти, яка передбачає впровадження спеціальних дисциплін і міждисциплінарних модулів, спрямованих на поглиблене вивчення інформаційно-комунікаційних технологій, використання Інтернет-ресурсів, критичний аналіз медіатекстів; зорієнтованість підготовки майбутніх магістрів освіти на нові види професійної діяльності, зумовлені актуальними запитами інформаційного суспільства (активне впровадження цифрових технологій, інтеграція освіти й інформаційних технологій і систем, підготовка фахівців до електронного навчання, використання цифрових ресурсів в управлінській освітній діяльності); організацію виконання навчальних цифрових проєктів для відпрацювання навичок колективної та управлінської діяльності з використанням інформаційних технологій; упровадження нових програм підготовки магістрів освіти, які забезпечують підготовку фахівців до реалізації професійної діяльності виключно в контексті цифровізації. З’ясовано, що цифрова підготовка майбутніх магістрів освіти за кордоном здійснюється декількома способами: 1) упровадженням у процес професійної підготовки цифрових технологій; 2) модифікацією змісту окремих дисциплін навчального плану магістерської підготовки відповідних модулів, розділів, тем, що передбачає вивчення інформаційно-комунікаційних технологій для розв’язання професійних завдань; 3) уведенням дисциплін, безпосередньо спрямованих на розвиток цифрової компентності студентів; 4) запровадженням програм підготовки магістрів освіти за напрямом «Цифрова освіта». (en) The article analyzes practical experience, data from official university websites, curricula and digital training programs for future masters of education. The specifics of the content of training programs for future masters of education in leading institutions of higher education in the countries of Asia, America and Europe are summarized. It has been found out that the variety of digital training of education specialists involves the introduction of special disciplines and interdisciplinary modules aimed at in-depth study of information and communication technologies, use of the Internet resources, critical analysis of media texts as well as the orientation of the training of future masters of education at new types of professional activity, determined by the current demands of the information society (active implementation of digital technologies, integration of education and information technologies and systems, training of specialists for electronic learning, use of digital resources in managerial educational activities); the organization of the implementation of educational digital projects to practice the skills of collective and management activities using information technologies as well as the introduction of new programs for the training of masters of education, which ensure the training of specialists for the implementation of professional activities exclusively in the context of digitalization. It has been specified that digital training of future masters of education abroad is carried out in several ways: 1) through the introduction of digital technologies into the process of professional training; 2) through the modification of the content of individual disciplines of the master's training curriculum of relevant modules, sections, topics, which involves the study of information and communication technologies for solving professional tasks; 3) through the introduction of disciplines directly aimed at the development of students' digital competence; 4) through the introduction of Master of Education training programs into the field of "Digital Education".